Saturday 1 October 2016

INTIPATI UCAPAN PRESIDEN KPISM BERSEMPENA PERHIMPUNAN BULANAN JIM ZON UTARA DI DEWAN PERPUSTAKAAN AWAM NEGERI PULAU PINANG





Assalamualaikum dan Salam Perjuangan.

Adalah dimaklumkan buat julung-julung kalinya Presiden KPISM telah diberi peluang dan kesempatan untuk berucap di hadapan Pengurusan Tertinggi JIM, YBhg Dato' Sri KPI, YBhg. Dato' TKP(P), Pengarah2 Bahagian dan Negeri serta para pegawai Imigresen khususnya yg bertugas di JIM Negeri zon utara.
Antara intipati ucapan Presiden adalah mengenai cabaran dan isu semasa yg dihadapi oleh JIM kebelakangan ini. Antaranya adalah isu penahanan beberapa pegawai Imigresen yg bertugas di KLIA, Isu Kekurangan Stok Pasport dan lain-lain lagi.
Segala isu dan cabaran ini perlu kita hadapi secara tenang, profesional dan bersatu hati. Terdapat juga beberapa isu yg dapat diselesaikan dengan baik atas dasar Kesamaan, Kemuafakatan dan KeSATUan yg wujud di antara setiap warga JIM. Setiap isu yg timbul ini perlu kita hadapi dengan hati yg terbuka tanpa merumitkan lagi keadaan disamping tanpa perlu menuding jari sesama kita yg akhirnya merugikan setiap daripada kita semua dan jabatan.
KPISM sekali lagi menegaskan bahawa KeMUAFAKATan, KeSAMAan dan keSATUan sesama kita amat penting dalam menjadikan setiap pegawai Imigresen mampu memberikan perkhidmatannya dengan cemerlang dan terbaik.
KPISM juga selama kini amat menghargai segala peluang dan ruang rundingan yg diberikan oleh pengurusan tertinggi JIM kepada KPISM. Seperti biasa, tajuk atau topik utama kepada setiap ruang perbincangan adalah berkenaan KEBAJIKAN DAN KEPENTINGAN AHLI DAN IMEJ JABATAN. Maka, tidak perlu setiap kali KPISM ingin mengadakan rundingan perlu diajukan dahulu dengan soalan berkenaan apa? Apa topik? Apa tajuk? Dan lain2 lagi. Selain itu, KPISM juga ucapkan terima kasih kepada YBhg Dato Sri KPI krn setiap rundingan yg dibuat membuahkan hasil 'win win situation' antara majikan dan pekerja. If you take care of your employees, they will take care of the clients.
KPISM jg mengakui bahawa dgn kehadiran YBhg. Dato' Sri Hj Mustafar bin Hj Ali ke JIM sbg Ketua Pengarah telah membawa kepada satu aura 'positive energy' kepada JIM dan setiap warganya. Aura positif ini juga telah diterjemahkan melalui tindakan2 kita yang akhirnya membawa kepada kejayaan dan kecemerlangan khususnya dlm memberi perkhidmatan kpd pelanggan JIM. Antara contoh yg terbaik adalah apabila DS KPI sendiri turun padang dan membuat lawatan ke Depot Tahanan Bukit Jalil di mana fast action telah diambil berkenaan post kawalan yg sebelum ini dari canvas tent di gantikan dgn post konkrit yg lebih baik serta bersifat permanent.
KPISM ingin menyeru kepada semua warga JIM agar bangkit dan bergerak secara pantas melalui tindakan meningkatkan produktiviti kita dalam memenuhi aspektasi stakeholders dan pelanggan kita yg semakin mencabar. Seek first to understand than to be understood. Berempati la dgn pelanggan dgn meletakkan diri kita sbg pelanggan yg memerlukan perkhidmatan yg terbaik. Bersama-sama kita meneruskan momentum positif utk JIM ini. Sama-sama jua kita menghayati slogan jabatan iaitu, INTEGRITI PROFESIONAL MESRA.
Sekian terima kasih.

BERSATU BERHARMONI BERJAYA
KPISM.

No comments:

Post a Comment